Çiftçiden ‘kırsal motorin’ tepkisi

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Avrupa Birliği'ne uyum kapsamında kırsal motorin uygulamasını 2011 Ocak ayından itibaren kaldırıyor. Maliyet avantajı nedeniyle 3.5 milyar litresi tarım alanında kullanılan kırsal motorin satışının sona erdirilmesi, çiftçilerin tepkisini çekti. Konuyla ilgili DÜNYA Gazetesi'ne açıklama yapan sektör temsilcileri çiftçiyi az da olsa rahatlatan bu avantajın kaldırılmasının tarımı olumsuz etkileyeceğini söylerken, maliyetleri artan çiftçinin üretime devam edebilmesi için aldığı motorine yatlardaki gibi KDV ve ÖTV indirimi sağlanmasını istedi. Halen kırsal motorin litresi 2.95, motorin ise 3.08 liradan satılıyor. EPDK'nın aldığı karar uyarınca 1 Ocak'tan itibaren kırsal motorinin üretimi ve ithalatı yasaklanacak. Çiftçiler uygulamanın kaldırılması sonrasında yeni yılda motorine litre bazında 13 kuruş daha fazla ödemek zorunda kalacak. Türkiye'de tarım vergilendiriliyor Konuyla ilgili tepkisini ortaya koyan Ziraat Odası Başkanı Turhan Tuncer, Avrupa Birliği'ne uyum için kırsal motorin uygulamasının kaldırılmasının sektörü sıkıntıya sokacağını, aradaki farkın devlet tarafından çiftçiye farklı bir formülle verilmesi gerektiğini söyledi. Bu yönde ÖTV'nin kaldırılabileceğini kaydeden Tuncer, "Nasıl ki yatlarda bu yapılabiliniyorsa 72 milyonu besleyen tarım sektörü için de bu uygulama yapılabilir" dedi. Halen sektörün çok kötü durumda olduğuna dikkat çeken Tuncer, "Türkiye'de 11.5 milyar litre mazot tüketiliyor. Bunun 3-3.5 milyar litresi üretici tarımda tüketiliyor. Bu 3-3.5 milyar litre mazotun ÖTV ve KDV'sinden alınan dolaylı vergiyi hesapladığınızda 5 milyar TL ediyor. Bu 5 milyar TL aynı zamanda tarım sektörüne ayrılan toplam bütçe olan 5.3 milyar TL ile aşağı yukarı aynıdır. Bu ne anlama geliyor? Tarım sektörüne aktardığınız bütçe büyüklüğünü yalnızca mazot üzerindeki dolaylı vergi ile geri alıyorsunuz. Yani Türkiye'de tarım bırakın desteklenmeyi, açıkça vergilendiriliyor" açıklaması yaptı. AB çiftçisini sürekli destekliyor Bu durumun çiftçiyi üretimden koparacağına vurgu yapan Tuncer, "Çünkü zarar ediyorsa üretim yapmasının anlamı kalmayacak" dedi. Avrupa Birliği ve ABD'nin ise çiftçisine çok fazla destek verdiğini söyleyen Tuncer şöyle devam etti: "O yüzden pamuğunu çok rahat satabiliyor. Bizim ise dekar başına verimimiz çok yüksek. Ancak girdi maliyetlerimiz o kadar yüksek ki rekabet etmekte zorlanıyoruz." Türkiye Ziraatçılar Derneği Başkanı İbrahim Yetgin ise kırsal motorinin maliyet avantajının düşüklüğüne işaret ederek, çiftçiye kırsal motorinin de bir katkısı olmadığını söyledi. TZOB: Biz vergi indirimi beklerken… Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Teknik Müşaviri Hatice Ünal, sektör motorin ve gübrede çiftçiyi zorlayan ÖTV ve KDV yüklerinin kaldırılmasını beklerken küçük de olsa mazotta sahip olunan maliyet avantajının ortadan kaldırılmasını eleştirdi. Bunu devletin sektöre ilişkin niyetini gösteren bir durum olarak değerlendiren Ünal, "Çiftçinin mazotun ÖTV ve KDV'sine ödediği vergi, neredeyse tarım destek miktarına eşit. Ayrıca biz vergiyi devlete peşin öderken desteği ise yıl içinde taksitle alıyoruz. Artık kırsal motorin adı altında çok küçük de olsa elimizi rahatlatan avantajımız da kalmadı" diye konuştu. Maliyet artışı tüketiciye yansıyacak, gıda zamlanacak Türkiye Ziraat Odaları Birliği Başkan Vekili ve Manisa Ziraat Odası Başkanı Nuri Sorman kırsal motorin avantajının kaldırılmasının maliyetlerini artıracağını belirterek, artan maliyetlerin de tüketiciye yansıyacağını kaydetti. Bu nedenle devletin çiftçinin kullandığı motorinde ÖTV ve KDV indirimi yapması gerektiğine işaret eden Sorman, "Özel destekleme fonu kurularak nasıl denizcilere ucuz motorin veriliyorsa çiftçi içinde bunlar yapılabilir" şeklinde konuştu. Destek olmadığı takdirde tarımda işçiliğin azalacağını bunun da otomatik olarak verimi düşüreceğine dikkat çeken Sorman, bu nedenle sektörün desteklenmesi gerektiğine işaret etti. Kırsal motorin tüketimi ilk 9 ayda yüzde 5.8 azaldı Petrol Sanayi Derneği (PETDER) 2010 yılı Ocak-Eylül sektör raporuna göre, belirtilen dönemde benzinler, motorinler ve LPG otogazdan oluşan toplam otomotiv yakıt tüketimi 2009 yılı aynı dönemine göre yüzde 1 artarak 13.6 milyon ton olarak gerçekleşti. 2010 yılının aynı döneminde kırsal motorin tüketimi ise 2009 yılına göre yüzde 5.8 oranında azaldı. Kırsal motorindeki bu düşüşün ise 10 numara yağ kullanımındaki artıştan kaynaklandığı belirtiliyor. 10 numara yağın motorine göre ciddi bir vergi avantajı bulunuyor ve yasak olmasına rağmen işlemden geçirilerek pek çok yerde motorin yerine kullanılıyor. Devletin gayri yasal şekilde 10 numara yağın akaryakıt olarak kullanılması nedeniyle vergi kaybı her geçen gün artıyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Buğdayı neden ithal ediyoruz?

Diyarbakır Karpuzu Yabancı Tohuma Yenildi

Tarımsal ekipman yatırımlarına yüzde 50 hibe desteği